Czytelnie
kliknij, aby przejść do artykułu:
--------------------------
Indeks prędkości
Określa maksymalną prędkość opony wyrażoną w km/h. Na podstawie tego indeksu odczytuje się prędkość, która jest maksymalną dopuszczalną prędkością przewidzianą dla danej opony. Np.: jeżeli opona DĘBICA FURIO o rozmiarze 185/70 R14 o symbolu prędkości H=210 km/h będzie eksploatowana przy prędkościach przekraczających 210 km/h ulegnie zniszczeniu.
Symbol prędkości | Max. prędkość (km/h) | Symbol prędkości | Max. prędkość (km/h) |
---|---|---|---|
A1 | 5 | K | 110 |
A2 | 10 | L | 120 |
A3 | 15 | M | 130 |
A4 | 20 | N | 140 |
A5 | 25 | P | 150 |
A6 | 30 | Q | 160 |
A7 | 35 | R | 170 |
A8 | 40 | S | 180 |
B | 50 | T | 190 |
C | 60 | U | 200 |
D | 65 | H | 210 |
E | 70 | V | 240 |
F | 80 | W | 270 |
G | 90 | Y | 300 |
J | 100 |
Indeks nośności
Określa maksymalną nośność opony (maksymalne jej obciążenie) wyrażoną w kilogramach. Na podstawie tego indeksu określa się maksymalne obciążenie przypadające na daną oponę. Np.: opona DĘBICA VIVO o rozmiarze 185/65 R15 posiada indeks nośności 88, dla którego odczytana z tabeli maksymalna nośność przewidziana dla tej opony wynosi 560 kg. Takie obciążenie opony, czyli 560 kg jest dopuszczalne jako najwyższe podczas jej eksploatacji. Jeżeli obciążenie przekroczy tę wartość opona ulegnie uszkodzeniu, bądź zniszczeniu.
Indeks nośności | Nośność (kg) | Indeks nośności | Nośność (kg) | Indeks nośności | Nośność (kg) |
---|---|---|---|---|---|
48 | 180 | 49 | 185 | 50 | 190 |
51 | 195 | 52 | 200 | 53 | 206 |
54 | 212 | 55 | 218 | 56 | 224 |
57 | 230 | 58 | 236 | 59 | 243 |
60 | 250 | 61 | 257 | 62 | 265 |
63 | 272 | 64 | 280 | 65 | 290 |
66 | 300 | 67 | 207 | 68 | 315 |
69 | 325 | 70 | 335 | 71 | 345 |
72 | 355 | 73 | 365 | 74 | 375 |
75 | 387 | 76 | 400 | 77 | 412 |
78 | 425 | 79 | 437 | 80 | 450 |
81 | 462 | 82 | 475 | 83 | 487 |
84 | 500 | 85 | 515 | 86 | 530 |
87 | 545 | 88 | 560 | 89 | 580 |
90 | 600 | 91 | 615 | 92 | 630 |
93 | 650 | 94 | 670 | 95 | 690 |
96 | 710 | 97 | 730 | 98 | 750 |
99 | 775 | 100 | 800 | 101 | 825 |
99 | 775 | 100 | 800 | 101 | 825 |
102 | 850 | 103 | 875 | 104 | 900 |
105 | 925 | 106 | 950 | 107 | 975 |
108 | 1000 | 109 | 1030 | 110 | 1060 |
111 | 1090 | 112 | 1120 | 113 | 1150 |
114 | 1180 | 115 | 1215 | 116 | 1250 |
117 | 1285 | 118 | 1320 | 119 | 1360 |
120 | 1400 | 121 | 1450 | 122 | 1500 |
123 | 1550 | 124 | 1600 | 125 | 1650 |
126 | 1700 | 127 | 1750 | 128 | 1800 |
129 | 1850 | 130 | 1900 | 131 | 1950 |
132 | 2000 | 133 | 2060 | 134 | 2120 |
135 | 2180 | 136 | 2240 | 137 | 2300 |
138 | 2360 | 139 | 2430 | 140 | 2500 |
141 | 2575 | 142 | 2650 | 143 | 2725 |
Produkt złożony
Opona jest produktem złożonym, to znaczy złożeniem materiałów o bardzo różnych właściwościach, których konfekcjonowanie wymaga dużej precyzji. Składa się z następujących półproduktów :
- Warstwy kauczuku syntetycznego, bardzo szczelnego na powietrze. Warstwa ta znajdzie się wewnątrz opony i spełni rolę dętki.
- Warstwa szkieletu. Szkielet ten jest złożony z cienkich drutów i tkanin ułożonych w proste łuki i sklejone kauczukiem. Druty te są kluczowym elementem konstrukcji opony, które dadzą mu wytrzymałość na ciśnienie. W tej warstwie opony samochodowej, znajduje się około 1400 drutów, z których każdy ma wytrzymałość 15 kg.
- Wypełnienie strefy niskiej. Jego rolą jest przenoszenie momentu obrotowego silnika i hamowania z felgi w kierunku powierzchni styku z podłożem.
- Obejmy służą do zaciśnięcia opony na feldze. Mogą one wytrzymywać do 1800 kg bez ryzyka zerwania.
- Powierzchnie boczne z miękkiej gumy, która zabezpiecza oponę przed uderzeniami, które mogłyby uszkodzić szkielet, na przykład przy wjeżdżaniu na krawężniki. Twarda guma zapewnia połączenie opony z felgą.
- Warstwy szczytowe Zbrojone stalowymi drutami bardzo cienkimi ale bardzo wytrzymałymi, są skrzyżowane skośnie i naklejone jedna na drugiej. Skrzyżowanie ich z drutami szkieletu tworzy nieodkształcalne trójkąty. Tak zwana triangulacja to dyspozycja zapewniająca usztywnienie szczytu : - muszą być być wystarczająco sztywne w kierunku obwodowym opony, aby się nie rozciągać pod wpływem siły odśrodkowej, aby średnica opony była zawsze opanowana, niezależnie od warunków użytkowania. - muszą być również wystarczająco wytrzymałe w kierunku poprzecznym, aby wytrzymywać siły znoszenia. Ale równocześnie muszą być giętkie w kierunku pionowym, aby łatwo pokonywać przeszkody. Aby otrzymać te warstwy, należy skleić stal z gumą. Trudny do uzyskania, dokładny styk pomiędzy tymi materiałami o różnych własnościach jest niezbędny.
- Powierzchnia jezdna jest ułożona na warstwach szczytowych. Ta część opony, na której zostanie ułożony bieżnik, będzie w kontakcie z drogą. W powierzchni styku z podłożem, powierzchnia jezdna musi wytrzymywać bardzo duże obciążenia. Mieszanka, z której jest złożona musi być przyczepna do każdego typu nawierzchni, być odporna na zużycie, ścieranie i musi się słabo rozgrzewać. Pozostaje do wykonania bieżnik i wulkanizacja całości w celu połączenia w jedną całość. Źródło: www.michelin.pl
Etykiety na opony - co warto wiedzieć...
Zgodnie z wymogami Rozporządzenia WE 1222/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady, wszystkie opony* wyprodukowane po 30 czerwca 2012 roku i udostępniane na rynkach państw Unii Europejskiej od listopada 2012 roku powinny być opatrzone naklejką lub dostarczone wraz z etykietą, którą należy wyeksponować w punkcie sprzedaży. Przykładową etykietę zgodną z wymogami nowego rozporządzenia przedstawiono na rysunku po lewej stronie.
* Zakres rozporządzenia obejmuje opony przeznaczone do pojazdów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych i pojazdów ciężarowych.
Ujednolicona etykieta zostanie wprowadzona w krajach Unii Europejskiej w 2012 roku i będzie informować użytkowników o 3 parametrach opony: przyczepności na mokrej nawierzchni, efektywności paliwowej i zewnętrznym hałasie toczenia.
PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI Hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D ani G. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania z prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów). Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania.
OPORY TOCZENIA Obniżanie zużycia paliwa jest istotne zarówno dla zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery jak i obniżania kosztów utrzymania pojazdów. Wyszczególniono oceny od A (zielona) do G (czerwona). Różnice między ocenami to zmniejszenie lub zwiększenie zużycia paliwa od 0,10 do 0,15 litra na 100 kilometrów w samochodzie ze średnim spalaniem na poziomie 6,6 l/100 km.
HAŁAS ZEWNĘTRZNYTo hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona. Poziom hałasu zewnętrznego jest wyrażony w decybelach (dB) i przedstawiony w postaci 3-stopniowej skali odpowiadającej nowym europejskim limitom hałasu, które mają zostać wprowadzone do 2016 roku.
1 czarna fala dźwiękowa = poziom hałasu o co najmniej 3 dB niższy od przyszłego, niższego limitu europejskiego.
2 czarne fale dźwiękowe = poziom hałasu nieprzekraczający przyszłego limitu europejskiego.
3 czarne fale dźwiękowe = poziom hałasu zgodny z aktualnie obowiązującym limitem europejskim.
Dodatkowe informacje na temat nowych przepisów dotyczących etykietowania opon oraz wykaz najczęściej zadawanych pytań można znaleźć na stronach internetowych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA).